Activități de intercunoaștere în cadrul programului After School
Activități de intercunoaștere în cadrul programului After School
prof. înv. primar, Cazimir Ostrovschi
De ani buni, la Școala „Grigore Ghica Voievod” din Suceava se desfășoară programe de tip After School unde elevii, fără posibilitatea de a fi supravegheați de către părinții lor, își petrec într-un mod util și plăcut timpul de după orele de curs. Acest lucru nu ar fi posibil fără ajutorul nemijlocit venit din partea Organizației „Salvați Copiii” care asigură masa de prânz pentru elevii înscriși în program.
„Copii singuri acasă” se intitulează mai exact acest program și se adresează școlarilor cu părinți plecați la muncă în străinătate, fie unul, fie chiar amândoi, iar copiii sunt lăsați în grija rudelor apropiate. Programul este unul flexibil, care să atragă elevii veniți de la orele de cursuri obligatorii, deja obosiți după o zi de școală.
Cum să menții trează atenția unui copil de clasă primară, după 4 sau 5 ore de curs, cum să-l faci receptiv la activitățile din cadrul acestui program? Nu e deloc ușor, pare să fie o adevărată provocare. Nu poți abuza de răbdarea acestor copii, propunându-le alte activități teoretice sau să-și rezolve imediat eventuale teme date acasă spre rezolvare. Este necesar un moment de respiro după activitățile tensionate de la clasă, pentru a fi capabili ceva mai târziu de alte eforturi intelectuale. Acum ar fi binevenite câteva exerciții fizice, poate chiar un scurt flash mob (mișcări fizice susținute de ritmul unei melodii) pe o muzică potrivită care să inducă tuturor o stare de înviorare și bună disoziție. Apoi, unii doresc să spună cum a fost ziua de școală, alții spun ce note au luat (asta doar în cazul în care vorbim de o notă mare). Elevii provin din mai multe clase și este interesant să asculți măcar câte o relatare în fiecare zi.
După momentul de răgaz și relaxare, putem trece la teme. Cine nu are în ziua aceea teme scrise, sau nu dorește să le facă, are posibilitatea de a citi, solicitând o lectură din biblioteca clasei. Fabulele lui Lev Tolstoi au un mare succes la cei mici, dar să conțină și imagini. Dar vă asigur că mai toți se apucă de teme pentru că nu mai vor grija temelor scrise când ajung acasă.
La rezolvarea acestor teme, elevilor din aceeași clasă le place să colaboreze (dar în liniște), de exemplu să confrunte rezultatele la matematică. La temele mai dificile nu se sfiesc să ceară ajutorul profesorului. Atunci îi ajut cu plăcere și îmi place să cred că au și înțeles ce le-am explicat, nu doar au scris. Timpul alocat temelor nu poate depăși 80-90 minute, vorbim de elevii claselor III – IV și chiar mai puțin pentru cei din clasele I – II. La Clasa pregătitoare nu este indicată tema dată pentru acasă. Atunci cei mai mici pot solicita și activități de desen. Unii solicită foaie albă și creioane colorate, alții doresc fișe cu contur. Eu i-am încurajat întotdeauna să-și imagineze ei singuri un desen după tema propusă în acea zi. Desenele realizate sunt expuse în cadrul unei expoziții, iar apoi le adunăm în portofolii.
Se spune că o imagine valorează cât o mie de cuvinte. În cazul copiilor putem spune că, la vârsta claselor primare, unii dintre ei se exprimă mult mai bine și mai ușor prin desene decât prin cuvinte. Analizând desenele realizate de copii, aflăm atât de multe lucruri despre interesele lor cognitive, despre starea lor emoțională și nu în ultimul rând despre grupul lor de prieteni cu care socializează în fiecare zi.
După activitățile de sprijin acordate în efectuarea temelor școlare, trecem la activitățile recreative, de intercunoaștere și de joc din cadrul programului After School. Un mare succes îl au jocurile de tip board games, dar alese cu grijă și cu reguli precise. Regulamentul jocului trebuie cunoscut și respectat de către toți participanții. Copiii își manifestă prin joc într-un mod transparent abilitățile de comunicare, gradul de dezvoltare cognitivă și starea lor emoțională. Acum se văd liderii de grup, cei care se impun și controlează demersul în cadrul jocului sau dimpotrivă cei care preferă să asculte și să se conformeze. Atunci când apare o problemă în cadrul jocului, copiii solicită intervenția profesorului. Acesta trebuie să cunoască foarte bine regulamentul și să ofere soluția pentru ca jocul să poată continua într-un mod corect.
Un board games mult îndrăgit de copii este „Catan”, un joc de strategie, dar și de șansă deoarece se folosește zarul. Copiii trebuie să întemeieze așezări, să instaleze drumuri, iar apoi chiar să dezvolte așezările în orașe. În cadrul jocului se pot face schimburi de resurse între participanți. Acest aspect favorizează mult dezvoltarea abilităților de socializare și comunicare în cadrul grupului. Copilul învață un lucru: dacă este deschis, activ și sociabil are mari șanse de câștig, dimpotrivă cei care joacă reținut, nu schimbă resursele cu ceilalți, observă că rămân în urmă. Acest joc îi învață pe copii să fie disciplinați și foarte atenți. Ei trebuie să fie vigilenți nu doar la manevrele de pe câmpul propriu de joc, dar trebuie să urmărească și mișcările adversarilor pentru a avea o șansă în plus de câștig.
Șahul este un joc care dezvoltă foarte mult procesul de gândire, raționamentul logic și judecata copiilor. Pot spune, fără să greșesc, că mulți elevi au învățat regulile jocului de șah la școală, în cadrul programului After School. Cei care știau de acasă, învățați de părinții lor, și-au perfecționat abilitățile jucând cu ceilalți colegi din grup. Chiar dacă la început jocul de șah stătea deoparte, nefiind considerat unul atractiv, cu timpul copiii descoperă frumusețea și satisfacția pe care ți le oferă acest joc, mai ales dacă începi să câștigi în mod repetat. În cadrul programului After School, am organizat chiar și un mini campionat de șah cu următoarele rezultate:
-locul I: Nistor Cosmin, clasa a IV- a A
-locul II: Hînțar Fabian, clasa a III- a A
-locul III: Amaricăi Iulia, clasa a IV- a A și Bădăluță Matteo din clasa I, meci încheiat prin remiză.
Felicitări câștigătorilor și mult curaj pentru a participa și la alte concursuri de șah.
Activitățile din cadrul programului nu se desfășoară doar în sălile de clasă. Sala de sport și terenul școlii oferă multiple oportunități de desfășurare a activităților sportive. Avem multe activități de week-end, cu ieșiri la anumite obiective de interes pentru copii. În luna decembrie 2019, copiii au participat la două astfel de activități sponsorizate de Organizația „Salvați Copiii”. Vorbim de vizionarea unui film 3D „Regatul de gheață” și o activitate de mișcare și relaxare la spațiul de joacă din Complexul „Iulius Mall”. Cred că fotografiile de mai jos spun totul despre satisfacția copiilor care au participat la aceste acțiuni.
Dincolo de aspectul educativ și recreativ din cadrul programului After School, susținut de Organizația „Salvați Copiii”, vorbim de o dezvoltare a competențelor de comunicare și intercunoaștere între participanți. Fără să-și dea seama acești copii își lărgesc semnificativ orizontul de cunoaștere, cunosc alți colegi din alte clase, mai mari sau mai mici dezvoltându-și competențele de socializare, iar în final rezultatul este unul benefic și își pune amprenta asupra întregii dezvoltări psihice a copilului.
Read More
Proiectul național “Cei mari le povestesc celor mici”
Vizita si activitățile copiilor de la Grădinița nr.7, Itcani alături de ed. Irina Volostiuc, înv. Aurica Popescu, Mariana Ghivnici, cl. a IV-a A și B și doamna bibliotecară Teodora Acrâșmăriței. Felicitări!
Read More